top of page

Den ultimate guiden: Øk butikkeffektiviteten med besøksdata

Oppdatert: 28. apr. 2023

Hvis du jobber i butikk, vet du at salget avhenger av mange faktorer. Priser, produkt, kampanjer og plassering påvirker alle salget på forskjellige måter, og det er ikke alltid lett å forutsi når og hvor mange kunder som vil foreta et kjøp. Men det er her besøksdata kommer inn og gir deg muligheten til å ta kontroll over butikkens salg og øke effektiviteten.


Hvordan besøksdata påvirker salgsdelen

Ikke alle som kommer inn i butikken din vil foreta et kjøp. Avhengig av hva slags produkter du selger, vil salgsandelen se annerledes ut. Det viktige er å finne ut din nåværende salgsandel. Og det er her detaljhandelsanalyse kommer inn. Ved å analysere besøksdata vil du raskt kunne identifisere mønstre i antall besøkende og antall salg og jobbe for å forbedre det over tid.


Kundeflyt i butikken

Å vite når besøkende kommer inn i butikken din er like viktig som å vite antall besøkende. Ved å identifisere perioder med høy og lav trafikk kan du optimere butikkens personaltimer. På den måten kan du forbedre kundeopplevelsen og gi butikken og dens ansatte de beste forutsetningene for å konvertere besøkende til kjøpende kunder.


Tre nøkkelkomponenter besøksdata

Men hva gjør du med denne informasjonen når du først har den? Gjennom årene har vi identifisert tre viktige komponenter som alle forbedrer salgsinnsatsen og salgsandelen:

  • Kundeflyt er forutsigbar

  • Kundeflyt og salgsandel er viktige deler av formelen som hjelper deg å forstå hvor salget kommer fra og hvorfor.

  • Kundeorientering er en av de raskeste og mest kostnadseffektive metodene for å øke salgsandelen.

Ved å bruke besøksdata kan du ta kontroll over butikkens salg og forbedre effektiviteten. Ved å forstå butikkens besøksmønster og salgsandel vil du kunne konvertere flere besøkende til kjøpende kunder.


Les IMAS Retail guide

Oppdag hvordan du tar kontroll over butikkens salg ved å bruke besøksdata og en rekke praktiske strategier. Med vår guide kan du starte arbeidet i dag.


Ikke nøl med å kontakte oss for mer informasjon om hvordan innsamling av besøksdata kan hjelpe deg med å øke butikkens effektivitet og lønnsomhet.


bottom of page