top of page
Stående skrivbord

Hvordan man beregner KPIer i detaljhandel og besøkstelling

Her går vi gjennom den viktigste termologien og hvordan man beregner KPIene når man jobber med detaljhandel og besøksanalyse. Hva fikk oss til å øke eller redusere antall besøkende denne uken?

Målet er å identifisere avvik for å forbedre besøks- og kundeopplevelsen.

Det er viktig å ikke vite at vi skiljer en besøkende (en person som besøker virksomheten/området) og en kunde (en besøkende som har gjennomført en kjøp).

1

Besøksdata

Først må vi samle informasjon for å kunne gjøre analyser og forbedringer. Her er eksempler på informasjon en bedrift kan samle inn for å jobbe med besøksanalyse.

Trafikk / antall besøkende

Nummer én i besøksanalyse og antall besøkende. Det er her vi starter vår reise med besøkstelling.

Forbipasserende (passers-by)

Gir oss svaret på hvor mange som går forbi (totalt antall forbipasserende) utenfor butikken og hvem som eksponeres for merket.

Besøksstrøm

Også kalt kundereiser. Vi bruker denne KPIen til å analysere hvordan arealer i butikken/besøkssenteret brukes.

2

Salgsdata

Siden samler vi alle nødvendige salgsdata for å kunne forstå mellom antall besøkende og antall kunder.

Kunder

Antall utfylte kvitteringer forteller hvor mange kjøpende kunder butikken har hatt.

Salg

Gir oss det totale salgsbeløpet per butikk.

Antall solgte varer

Antall varer som selges i butikken.

3

KPI:er

Når vi har data om antall besøkende og omsetningen til virksomheten, kan vi bruke en KPI for å måle og vise hvor effektivt forretningsmålene nås.

Kurvstørrelse eller basket size

(solgte enheter / antall kvitteringer)

En av de mest brukte KPIene i detaljhandelen. Kurvstørrelser refererer til antall produkter og verdi som selges i et kjøp.

Capture rate 

(butikkbesøkende) / (passerer butikken) x 100

Når vi vet antall personer som kommer inn i butikken og deler det på antall personer som passerer butikken, har vi tilfangsraten. Capture rate = (butikkbesøkende) / (passerer butikken)

Konverteringsrate

(Antall transaksjoner / totalt antall besøkende x 100)

Konverteringsraten forteller oss hvor mange prosent av besøkende som har gjort et kjøp og hjelper oss å skille mellom antall besøkende og antall betalende kunder.


Sjekk ut vår dybdeartikkel om konverteringsraten her.

Access rate

Access rate (totalt antall salgstimmar / antall besøk) = antall besøkende per timme -> (60/antal besøkende per timme)

Access raten viser hvor tilgjengelig personalet er i forhold til antall besøk i butikken.


Eksempel: 2 personer arbeider 8 timer og det er 400 besøkende på dagen. Hver av dem skal da betjene 25 besøkende i timen. Antall besøk deles med 60 (minutter pr. Time) per ansatt, noe som betyr at du har i snitt 2,4 minutter for hver besøkende.

Kunder / salgstimer

(totalt antall salgstimer / totalt antall kunder x 100)

Ligner på tilfangsrate, men i stedet forteller den hvor tilgjengelig personalet er sammenlignet med antall kunder i butikken.

Oppholdstid eller dwell time 

(totalt antall besøkende / total oppholdstid)

Forteller hvor lang tid en besøkende har tilbrakt i et bestemt område av butikken/bygningen. Oppholdstid har alltid vært et viktig nøkkeltall og en drivkraft for økt salg. I dag er det også et viktig verktøy for å måle kundeopplevelsen – dersom besøkende blir lenger kan det være en indikator på at besøkende setter pris på besøket, eller at det er for lange køer.

Omsetning / m2

KPI viser hva butikkenes omsetning per kvadratmeter er. Kan for eksempel være nyttig når man skal sammenligne ulike steder med hverandre, eller ved effektivisering av gulvflaten.

Kunde / m2

Denne KPIen, som forteller oss hvor mange kunder butikken har sammenlignet med butikkens kvadratmeter.

Besøk / m2

Hvor mange besøkende er det per kvadratmeter? Dette er også nyttig når du skal sammenligne overflater/plasser mot hverandre.

Sjekk ut vår detaljistguide

En guide for detaljhandel og besøksanalyse. Ta kontroll over salget i butikk og gjør flere besøkende til kjøpende kunder. Se resultater etter 4 uker.

Help Center

BLOG

Internasjonal tilstedeværelse

Med over 30 000 installasjoner og flere hundre kunder spredt over hele Europa og Sørøst-Asia, har vi etablert sterke relasjoner med våre kunder og leverandører. Hovedkontoret for IMAS Groups nordiske virksomhet er i Sverige, hovedkontoret for Europa i Tyskland og for Sør-Sørøst-Asia i Thailand.

+30 
ÅR

KONTAKT OSS IDAG

Kontakt oss hvis du ønsker å gjøre flere besøkende til fornøyde kjøpekunder.

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Hos oss kan du kjøpe kundeteller eller få et abonnement med fast månedlig avgift hvor alt er inkludert slik at du enkelt kan gjøre besøksanalyser, uten bindingstid eller oppstartgebyr.

person.png
Xovis besöksräknare_IMAS.png
bottom of page