top of page

Bane NOR Eiendom drar nytte av besøks- og salgsdata

IMAS Group forsyner fem av Bane NOR Eiendoms store togstasjoner med besøks- og salgsdata. For Torstein Heldal, senterleder ved blant annet Oslo S, og Anna Bang, eiendomssjef i Bane NOR Eiendom, er informasjonen som samles inn gull verdt og brukes jevnlig til å bedre forholdene for butikkeierne.

Takket være besøks- og salgsdata kan Bane NOR Eiendom få et mye mer nøyaktig bilde av hvor mange som besøker eiendommene deres og hvor mye de bruker. De kan også bruke disse dataene til å måle effektiviteten til reklamekampanjer og identifisere områder hvor de kan forbedre kundeopplevelsen.


Torstein Heldal er senterleder ved Oslo S og Østbanehallen. Han forteller at han hver uke sender et nyhetsbrev til leietakerne om hva som skjer i kjøpesenteret, med en topp 5-liste over butikker og restauranter med høyest omsetningsøkning sammenlignet med forrige periode.


– Jeg kan skille mellom kiosker, restauranter og andre typer tjenester og gir derfor en mer detaljert analyse av grunnlaget for butikkeierne.

Bruker Xperios dashbord for en jevn oversikt

Torstein gjennomfører ukentlige og årlige markedsanalyser og sjekker butikkenes salgstall og konverteringsrater. Han sjekker også antall kunder i butikkene og gjennomsnittlig kjøp i hver butikk. Disse dataene sjekkes ved hjelp av IMAS sin egen analyseplattform Xperio og dashboard, som lar ham tydelig se forrige ukes omsetning og andre nøkkeltall.


– Jeg er veldig fornøyd med Xperio-portalen. Dashbordet gir et helhetlig bilde av hvordan butikkene presterer og jeg kan umiddelbart se hvilke butikker som gjør det best. I tillegg kan jeg enkelt sammenligne og analysere data fordelt på dag, uke, måned eller år.


Utnytt besøksdata for å måle eksponering

Informasjonen som samles inn via besøkstellerne brukes også til å måle hvor mange som eksponeres for reklameskiltene på Oslo S og Nationaltheatrets stasjon.


– Med statistisk innsamlet informasjon synes vi ikke bare det ser ut på en bestemt måte, men vi vet også om det. For oss er det også et veldig nyttig verktøy for å se hvor mange som blir utsatt for analoge og digitale reklametavler, så denne informasjonen er veldig nyttig for oss.


Togstasjoner sammenlignes ofte med porten til byen, og det gjør denne informasjonen ekstra interessant.

– Vi som jobber med handelen i Oslo sentrum deler våre tall for på den måten å få bedre oversikt.


Besøkstellesystem ved Stavanger og Bergen stasjon

Eiendomssjef Anna Bang har blant annet ansvar for Bergen stasjon og Stavanger stasjon, hvor sistnevnte nylig er utstyrt med besøksteller.


Hun bruker besøksdata for å få inn nye kunder og konsepter.


– Det er verdifullt å ha nøyaktige detaljer om besøkstrafikken fordi det er lettere å selge nye ideer. Informasjonen gir verdifull innsikt, som kan brukes til å skreddersy produkter og tjenester.


På samme måte bruker hun besøksdata for å forstå hvordan kapasitet, trafikk og omsetning henger sammen. For eksempel har kapasiteten i Bergen stasjon økt, noe som også påvirket salget positivt.


– Å ha tilgang til antall besøkende og salgstall er gull verdt. Det hjelper meg å ta beslutninger basert på informasjon og jeg kan se virkningen av pågående aktiviteter på stasjonen.

Den femte togstasjonen som bruker IMAS besøkstellesystem er Lillestrøm stasjon.


Om Bane NOR Eiendom

Bane NOR Eiendom eier, utvikler og forvalter all jernbaneeiendom i Norge. De forvalter og drifter 335 operative togstasjoner og holdeplasser, 13 togverksteder og flere terminaler, driftsbygg og infrastruktureiendommer.


Commentaires


bottom of page