Real time kundetellere på Kolmården: "Det vil fort være en besparelse for oss"

Kolmården, Nordens største dyrepark, teller siden påske besøkende i real time ved hjelp av kundetellere fra IMAS. - For oss på Kolmårdens er det sentralt å kunne sikre riktig antall gjester i dyreparken for å minimere risikoen for smittespredning. Samtidig ser vi store fordeler i fremtiden for å få bedre oversikt over besøksflyt i parken og skape opplevelser i verdensklasse, sier Jimmy Persson, som er forretningsområdeleder ved Kolmården Zoo.

Jimmy Persson, forretningsområdeleder ved Kolmården Zoo.
Jimmy Persson, forretningsområdeleder ved Kolmården Zoo.

Pandemien rammet Kolmården hardt i 2020 og betød at dyreparken måtte restrukturere mye av virksomheten for å kunne håndtere de nåværende restriksjonene.


- Vi fikk bare bookede besøk, introduserte en kontantfri park, matbestillinger i appen, endringer i fysiske køsystemer, holdt flere innganger åpne og mer, sier Jimmy Persson.


- Nå har vi satt opp tellesensorer ved alle innganger og inne i parkens to største butikker med digitale skilt for å gjøre det enkelt for gjesten å forstå når du kan gå inn eller ikke for å motvirke overbelastning.


Jimmy sier at hvis de ikke hadde hatt en sensor på stedet, ville parken måtte bemanne hver inngang hver time, hver dag, for å ha et optimalt antall gjester i dyrehagen.


- I denne forbindelse vil det raskt bli en besparelse for oss, og vi kan sette disse ressursene inn på andre sikkerhetstiltak i parken, for eksempel besøks verter, sier Jimmy.


Butikkene er utstyrt med live streaming i real time for å unngå overbelastning

I butikkene på Kolmården som er utstyrt med kundetellere, brukes en real time løsning som har en oppdateringsfrekvens på bare 5 sekunder. På et lite område kan det fort bli overbelastet, så denne løsningen kommer godt med.


- Det at vi har en kundetellere på stedet, betyr at vi kan fokusere på å tilby god service til gjestene våre, i stedet for at salgsteamene våre blir opptatt med kontrollfunksjoner.


Bedre kontroll av besøksflyt ved hjelp av kundetellere

I tillegg til å vite hvor mange som går inn og ut, vet Jimmy og hans kolleger i dag mer om hvordan gjestene beveger seg og hvor de forlater parken.


- Jeg har vært interessert i kundetellere for å få et bedre inntrykk av hvordan gjestene beveger seg og få et godt grunnlag for bevegelsesmønstre. Dette vil hjelpe oss med å forbedre opplevelsen for gjestene selv etter pandemien.


Til slutt, hvordan synes du om å jobbe med IMAS?

- Jeg synes at igangkjøring av utstyret har gått bra og det har vært en god dialog underveis. Vi klarte å etablere systemet på veldig kort tid. Kontaktpersonen min Simon er alltid tilgjengelig. Vi har åpent til forskjellige tider og vi var tydelige på dette fra begynnelsen av at det ikke er en 7-16-virksomhet, det har gått smidig og han er veldig imøtekommende.


Om Kolmården

Kolmården er et av Nordens mest populære reisemål for barnefamilier, inkludert Berg-og dalbanen Wildfire, Safari-taubanen, delfinshowet HOPE og Bamses verden. I løpet av en sesong har Kolmården drøyt 700 000 besøkende.