Passenger Tracking System (PTS) skal installeres på 3 store flyplasser i Thailand

Oppdatert: 24. aug.

I samarbeid med Turnkey Communication Services PCL (TKC) og Xovis AG har IMAS blitt tildelt en større kontrakt i Thailand av Airport of Thailand PLC (AOT). Partnerskapet vil installere et passasjersporingssystem (PTS) på Suvarnabhumi, Don Mueang International og Phukets International Airports. PTS skal redusere kø tid og øke kundetilfredsheten på flyplassene. Kontrakten er den største enkeltstående i IMAS '30-årige historie og styrker IMAS' tilstedeværelse i Sørøst-Asia ytterligere.

Kontrakten er den største enkeltstående i IMAS '30-årige historie og styrker IMAS' tilstedeværelse i Sørøst-Asia ytterligere.

I første omgang vil mer enn 1000 sensorer bli installert på de tre flyplassene og integrert med Xovis Passenger Tracking System for å spore og se hvordan besøkende beveger seg i sanntid.


– Vi er virkelig beæret over oppdraget fra TKC. Sammen med Xovis ser vi til å tilføre verdi til driften av AOT-flyplasser i Thailand og et langsiktig partnerskap med TKC, sier Peter Nicolaus, administrerende direktør i IMAS Group.


Reduser kø tid og øker salget i butikkene

Ved hjelp av det nye systemet vil flyplasspersonalet kunne planlegge og redusere køtid ved såkalte flaskehalser, som innsjekking, immigrasjon og sikkerhet. Før pandemien hadde de tre flyplassene mer enn 120 millioner passasjerer i året, og i rushtiden hadde flyplassene lange køer på disse stedene. På globalt nivå har køtiden for innsjekking faktisk økt ettersom reiserestriksjonene har lettet.


Via flyplassens app vil passasjerene kunne se et estimat på hvor lang tid det tar å reise til flyplassen, sjekke inn og komme seg gjennom immigrasjonsprosessen.


– Xovis PTS vil støtte AOT for å øke passasjeropplevelsen på de tre flyplassene ved å redusere passasjerenes kø tid. Mindre kø tid betyr høyere passasjertilfredshet og mer tid til overs for å kunne besøke flyplassenes butikker, sier Monthira Boonpharawd, landssjef i IMAS Thailand.


IMAS styrker sin tilstedeværelse i Sørøst-Asia

Kontrakten er av stor strategisk betydning for IMAS i Sørøst-Asia. I tillegg til Thailand har IMAS kontorer i Indonesia og Vietnam. Vi planlegger også å etablere et kontor i Malaysia i 2022, og dette kontoret vil dekke markedene i Malaysia og Singapore.


– Denne kontrakten vil styrke vår posisjon innen detaljhandel, kollektivtransport og offentlig virksomhet i Sørøst-Asia, sier Bjørn Wille, Regiondirektør, Sørøst-Asia.


Om IMAS Group

IMAS gir kjøpesentre, butikker, butikkjeder, byer og offentlige aktører informasjon om antall besøkende, bevegelsesmønstre og mer avansert statistikk om kjønn, alder og lengde på oppholdet. Hos oss kan du kjøpe kundeteller eller få et abonnement med fast månedlig avgift hvor alt er inkludert slik at du enkelt kan gjøre besøksanalyser, uten bindingstid eller oppstartgebyr.