Hvordan beregne og forbedre konverteringsraten i en butikk

Konverteringsraten er en av de viktigste KPI-ene for detaljhandel. I dette innlegget vil jeg gå gjennom hva vi mener med konverteringsrate i en fysisk butikk, hvorfor det er en av de viktigste nøkkeltallene og til slutt hvordan du kan redusere personalkostnadene og øke salget ved hjelp av den geniale KPI’en.


Hva er konverteringsraten i en butikk/retail, og hvordan beregner jeg den?

Når vi refererer til graden av konvertering i en fysisk butikk, vil vi vite hvor stor prosentandel av våre besøkende som faktisk kjøpte i butikken.


La oss si at du er butikksjef i en boliginnredningsbutikk. Når du oppsummerer dagen, ser du at du hadde 150 transaksjoner og 1000 besøkende. Del antall salg med antall besøkende og multipliser det med 100 for å få prosentandelen.

150/1000 x 100 = 15%


Dette betyr at 15% av de besøkende kjøpte noe, og konverteringsraten din var derfor 15% den spesifikke dagen.


Bruk denne formelen til å beregne konverteringsraten = Antall transaksjoner / totalt antall besøkende x 100


Hvorfor er det viktig å måle konverteringsraten i en butikk?

Med denne informasjonen øker vi kunnskapen betydelig om hvordan kundene våre oppfører seg i butikken når det gjelder kjøpsprosessen. Hvordan påvirkes konverteringsraten når vi gjør forskjellige endringer? Øker eller reduseres det?


Hvor mye kan du forbedre konverteringsraten din?

Det vil variere avhengig av hvilken type produkt / pris det er snakk om. Vi har jobbet med dette i 30 år og ser vanligvis en gjennomsnittlig økning i konverteringsraten på ca 3% når butikken fokuserer på dette.


Hva er gjennomsnittlig Conversation rate for en butikk?

Det avhenger av mange faktorer, men pris og type produkt er det viktigste. En smykkebutikk kan ha en konverteringsrate på 10%, mens et apotek kan ha en konverteringsrate 80%. Beslutningsprosessen er lengre når du kjøper et halskjede sammenlignet med å kjøpe en tannbørste. Det viktigste er å vite hvordan butikken din klarer seg og jobbe regelmessig for å forbedre tallet


Hvor mye er 1% økt konverteringsrate for butikken din per år?

La oss bruke det samme eksemplet igjen. Butikken din har en konverteringsrate på 15%, og du vil øke den med 1% til 16%. La oss også forestille oss at din gjennomsnittlige kunde kjøper for NOK 400 (vi antar at denne uken er lik en gjennomsnittlig uke i løpet av året).


En økt konverteringsrate med 1% (fra 1000 besøk) er 10 flere salg per uke, dette gir oss 10 x 400 = 400 x 52 uker = NOK 200 800 i økning per butikk, i ett år.


Hvordan måler jeg konverteringsraten i en butikk?

For å effektivt kunne telle antall besøkende i butikken, må du ha en besøksteller montert ved inngangen, det er flere forskjellige teknikker å velge mellom. Du må også samle alle transaksjoner som er gjort, og koble dette til informasjonen fra besøkstellern.


IMAS analyseverktøy Xperio nettportal er et eksempel på et verktøy som dette, der du kan lage rapporter og utføre analyser på konverteringsraten. Du kan også velge å enkelt eksportere informasjonen fra besøkstellerne til et annet system takket være en åpen API.


Hvordan kan jeg forbedre konverteringsraten i en fysisk butikk?

Det er mange måter å forbedre konverteringsraten i en butikk. Optimalisering av ledelse og lagerhold, produktplassering, markedsføringskampanjer, coaching og riktig bemanning er noen måter.


Siden personalkostnader er en av de høyeste kostnadene for en butikk, er det viktig å holde dem så lave som mulig uten å gå på bekostning av kundeengasjementet. Bemanning til rett tid er avgjørende hvis du virkelig vil forbedre konverteringsraten, uten å bruke det økte salget på økte personalkostnader.


Nøkkelen er å sikre at personalet er konstant beskjeftiget under arbeidsskiftet, men samtidig ikke blir belastet med internt arbeide som fører til neglisjering av kunder som virkelig trenger hjelp til å fullføre kjøpsprosessen.


Er det et verktøy som planlegger hverdagen basert på konverteringsrate?

Det gjør det! Dette planleggingsverktøyet er skreddersydd slik at butikker kan planlegge timeplanen for ansatte basert på ønsket konverteringsrate og planlagt salg. Verktøyet er enkelt å håndtere og skreddersydd for detaljhandel. Personalplanleggeren samler automatisk inn data fra besøkstellere og kassaapparater og lager automatisk en personalplan for å optimalisere butikkdriften.


Skjermbilde på IMAS personlig planlegger
Personalplanleggeren i Xperio samler automatisk inn data fra besøkstellere og kassaapparater og lager en foreslått tidsplan for å oppnå dine salgsmål.

Les mer om besøksteller og planleggingsverktøy fra IMAS. Løsningene er der for deg, slik at det kan tas bedre beslutninger og generere mer inntekter.


Kontakt oss eller bestill en demo av planleggingsverktøyet


Lykke til i arbeidet med å forbedre konverteringen i butikken din!

35 visninger0 kommentarer