Herbarium kjøpesenter i Stavanger, Norge, har brukt IMAS analytiske plattform Xperio siden høsten 2019. I fjor økte kjøpesenteret besøket med 28 % og hadde totalt 1,2 millioner besøkende, som er det et av de beste i regionen, sammenlignet med kjøpesentre av samme størrelse. Vi spurte senterleder Sigve Mydland hvordan de bruker besøksdataene sine, som blant annet inkluderer konverteringsrate.
I Stavanger sentrum ligger det nyoppussede kjøpesenteret Herbarium. For tre år siden ble kjøpesenteret totalrenovert og i samme slengen tok senteret i bruk IMAS-tjenester.
I dag får kjøpesenteret flere besøkende enn noen gang og besøksdata brukes daglig.
– Vi bruker det mye og daglig, for eksempel er det et must å ha med oss når vi snakker med nye butikker og potensielle leietakere, de spør alltid hvilke innganger som brukes og hvordan trafikken er der.
På grunn av byggearbeid i gaten utfor, har kjøpesenteret det siste året fått redusert adkomsten med bil, med 50% til vår parkeringshall.
Til tross for dette kommer besøkende i en jevn og økende strøm til senteret.
– Kundene våre har fått 1 time gratis parkering i parkeringshallen vår, noe som ikke er særlig vanlig i bysentrum her i Norge. Dette har blitt markedsført i en rekke ulike kanaler, noe som har medført at belegget i parkeringshallen vår er på lik linje som før, selv med begrenset adkomst for bil.
Herbarium kjøpesenter hadde i fjor hele 1,2 millioner besøkende, som er veldig bra med sine kun 20, men nøye utvalgte butikker.
– Basert på besøksdata er vi den mest populære shoppingdestinasjonen i vår region. Vi har en god beliggenhet, et steinkast fra restauranter og resten av sentrumslivet, og vi har en god blanding av butikker, som gjør oss populære.
"Konverteringsraten er veldig interessant for oss"
I Norge er alle butikker og kjøpesentre forpliktet til å samle inn og rapportere sin omsetning på månedlig basis. I IMAS analyseplattform Xperio kombineres salgs- og besøksdata, noe som gjør at det kan kjøres et stort antall produktivitetsanalyser, for eksempel kjøpesenterets KPI.
– Vår konverteringsrate er for tiden 80 % (8 av 10 besøkende foretar et kjøp). Vi har for eksempel et av to vinmonopol i sentrum, og det trekker mange kunder. Det er veldig interessant å overvåke konverteringsraten til hele senteret for å sikre at vi er på rett spor.
Besøksdata har mange bruksområder
Besøksdata deles med alle butikker i kjøpesenteret og brukes blant annet på medlemsmøter, besøksdata brukes også for å få økt synlighet i media.
– Lokalavisen omtalte for eksempel nylig at kjøpesenteret har det bra til tross for redusert fremkommelighet med bil.
Veldig fornøyd med IMAS tjenester
Ser vi fremover og inn i 2023, er Sigve, til tross for stigende inflasjon, optimistisk og kan foreløpig ikke se noen tegn til at besøksstrømmen avtar.
– Vi er bare et par uker inn i det nye året, men vi har flere besøkende sammenlignet med i fjor på samme tid. Dyre produkter kan være vanskeligere å selge, men så langt har ikke kjøpesenteret vårt sett en nedadgående kurve.
Sigve har brukt IMAS tjenester i over tre år og er godt fornøyd
– Uansett hvor stor eller liten oppgaven er, svarer IMAS alltid raskt og er ivrig etter å hjelpe. Jeg er veldig fornøyd med IMAS og tjenestene de tilbyr slik at vi kan overvåke og jobbe med besøksdataene våre på daglig basis.
Comments