Grandpa støtter magefølelsen med besøkstelling

Scandinavian Life Store Grandpa er en av Sveriges mest etablerte mini-butikkjeder med fokus på mote og boliginnredning. For å ta det neste trinnet i utviklingen, investerer kjeden nå i besøksteller fra IMAS. – Vi vil sikre magefølelsen med besøkstelling også for våre fysiske butikker, sier administrerende direktør Jonas Skommevik.

- For oss er kreativitet og magefølelse viktig, men vi ønsker å kunne sikre det med faktiske data.

Siden april har Jonas vært administrerende direktør i butikkjeden, som har butikker i Stockholm, Malmö og Gøteborg. Han sier at det er ganske uvanlig med fysiske besøkstellere for denne typen mindre livsstils butikker.


- Det er nok slik at man går mer på magefølelsen, vil jeg si. På nettet er det en selvfølge å kjenne sine besøksdata så hvorfor ikke det samme for fysiske butikker også. Nå gjør vi en forskjell og begynner å samle inn besøksdata fra våre fysiske butikker også, sier Jonas.


Informasjon fra besøkstellerne bidrar til å skape struktur

Grandpa har i dag fire fysiske butikker og en netthandel. Jonas, som selv har en fortid fra nettverdenen, sier at kjeden har mange gode ting som du vil ha mer kontroll over.


- For oss er kreativitet og magefølelse viktig, men vi ønsker å kunne sikre det med faktiske data. Når vi kombinerer disse, tror jeg at vi vil kunne gjøre jobben vår enormt mye bedre og også være mer kreative. Ved hjelp av struktur og data ønsker vi å skape enda større frihet, sier Jonas.


Grandpa så seg rundt på markedet for besøksteller og valget falt på IMAS, blant annet for IMAS sin fleksibilitet og kompetanse med å jobbe med kunder av denne størrelsen.


- Vi er ikke så store, men det har vært lett for oss å komme i gang og begynne å telle besøkende.


Data om antall besøkende i august ga en aha-opplevelse

- Da vi så på besøkende data for august måned (den første hele måneden) var det en aha-opplevelse. Vi har bare begynt, men ved hjelp av besøksdata har vi allerede kunnet trekke verdifulle analyser og konklusjoner.


I løpet av høsten vil Grandpa koble informasjonen fra besøkstellerne til sitt kassasystem for enkelt å følge og arbeide med de viktigste KPI -ene, som i tillegg til antall besøkende inkluderer konverteringsrate og størrelse på handlekurven.