Den svenske streetwear- og sneakerskjeden Caliroots har jobbet daglig
siden våren 2018 med oppfølging av besøkende og salgstall i butikker.
Per Norell er Retail Concept-sjefen og han sier at i dag, takket være
informasjonen fra besøkstellerne, har du et mye mer effektivt verktøy
for å drive butikkene fremover.
- Vi har hatt som mål å bli bedre med vårt KPI-arbeid og bedre overvåke
strømningene i salg, hvilke tider kundene besøker oss og hvor mange som
er inne i løpet av bestemte perioder, sier Per.
Informasjonen fra besøkstellerne gir grunnlag for riktig bemanning og åpningstid,
for eksempel under spesielle dager.
- Akkurat nå ser vi en trend at flere og flere handler sent på lørdager, men
mindre på søndager. Vi ser nå også i bakspeilet hvor mye vi selger på
nasjonale høytider og spesielle dager. Hvordan så det ut dagen før
midtsommer, og når var folk i butikken?
Hver dag sender butikkene inn tall sammen med en mer muntlig tekst om dagen.
- Å jobbe med KPI-er gir et trykk til personalet den ene eller den andre
veien. Det er en måte å engasjere de ansatte og gi en forståelse av hvor
mange som faktisk var inne i butikken.
Caliroots har også en sterk e-handelsbutikk og Per sier at det gjør det lettere å ha
de samme KPI-ene offline og online.
- I løpet av de første 15 årene hadde vi ingen måling av antall besøk i
butikkene, i dag har vi et mye mer effektivt verktøy for å kjøre butikkene
våre i riktig retning.
- Det at vi har de samme KPI-ene online som offline,
letter butikkene i det daglige arbeidet og gir også ledergruppen vår bedre
beslutningsgrunnlag. Oppsummert har hele selskapet bruk for
informasjonen som er samlet inn gjennom besøkstellerne.
Caliroots har sammen med søstermerket Hollywood fire butikker i
Gøteborg og Stockholm.
コメント