top of page

BJØRKLUND effektiviserer driften med et personalplanleggings-verktøy

Oppdatert: 24. aug. 2022

Norges største ur- og gullsmedkjede, BJØRKLUND, har brukt IMAS personalplanleggingsverktøy i fem av sine butikker siden 2020. Kjeden forbereder seg nå på å begynne å bruke planleggingsverktøyet i alle sine 90 butikker rundt om i landet. - Som grunnlegger av BJØRKLUND-kjeden har jeg i flere år jobbet med et planleggingsverktøy som skal danne grunnlaget for opplæring og utvikling for fremtidige ledere, sier gründer og partner Helge Bjørklund.

- Det geniale med dette planleggingsverktøyet er at du enkelt kan oppdage og arbeide med avvik og bruke dem i planleggingsfasen i ditt daglige arbeid, sier Helge.

For å effektivisere driften og måten butikkene drives på, har Helge og BJØRKLUND kjeden i nært samarbeid med IMAS utviklet et nytt planleggingsverktøy.


- Etter min mening fungerer ikke dagens organisasjonsform optimalt i mange detaljhandelsselskaper. En gjennomsnittlig butikk har en heltidsansatt og tre til fire deltidsansatte.


- Jeg tror fremtiden innen detaljhandel handler mer om en teamorganisasjon, hvor man har en teamleder. Med en teamorganisasjon må vi delegere ansvar, og skape forståelse for hva som skaper inntekter i kombinasjon med riktig timeforbruk, sier Helge.

Derfor er IMAS personalplanleggingsverktøy bygget for å støtte både ledere og ansatte i det daglige arbeidet med å forbedre og optimalisere butikkene.


- Det geniale med dette planleggingsverktøyet er at du enkelt kan oppdage og arbeide med avvik og bruke dem i planleggingsfasen i ditt daglige arbeid.

Hvis vi for eksempel i løpet av en arbeidsdag eller uke har mindre inntekter enn forventet, men ettersom mange besøkende kommer inn i butikken, så undersøker teamet sammenhengen og prøver å finne forbedringer, sier Helge.


Teambuilding og data fra besøkstellerne bidrar til å skape suksess

Hege Svensson er Team Manager for noen BJØRKLUND -butikker og hun forklarer at teambuilding og coaching på individnivå er en hjørnestein i BJØRKLUNDs suksess.


- Personalet vårt skal føle en konkurranseånd når de er på jobb, det er atmosfæren vi ønsker å oppnå og vi ønsker å komme dit ved hjelp av validerte data fra kundetellerne, sier Hege.

Når en butikk har for lite personale eller for høyt timeforbruk, knyttet til det faktiske antall besøkende, må du gjøre justeringer og her kommer personalplanleggeren virkelig godt med.


- Vi er transparente for våre ansatte med informasjonen som verktøyet gir oss. Vi kan se antall besøkende som passerer og kommer inn i butikken per time og antall salgstransaksjoner per ansatt per time. Vi tror at det er viktig at alle kjenner de faktiske tallene for å få en bedre forståelse og bli mer motiverte, mer involvert og dele verdifull informasjon, sier Hege.


Øk fokus på besøksdata og fangstfrekvens

De fem første butikkene er nå i en fase der de fokuserer mer på å øke antall besøkende i butikkene. Det kan for eksempel handle om å måle hvordan endringer i skiltingen påvirker tilfangsraten (% av antall forbipasserende som kommer inn).

- Våre ansatte vet hvorfor og hvordan vi bruker dette verktøyet. Nå har vi begynt å fokusere på å forbedre tilfangstraten i butikkene, verktøyet er utmerket for å overvåke alle typer endringer, sier Helge.


"Personalplanleggingsverktøy spiller en veldig viktig rolle i fremtidens detaljhandel"

Helge mener at hvis en butikk ønsker å overleve i fremtidens detaljhandel, må kjedene / butikkene være bedre forberedt og ta vare på kundene raskere.


- Folk i dag har en tendens til å ha mindre tid, og de har mer kunnskap om produktet når de kommer inn i butikkene våre. 80% av våre kunder har sjekket vårt produktutvalg før de besøkte en av våre fysiske butikker. Derfor er det avgjørende å ha riktig produktutvalg tilgjengelig og riktig antall ansatte klare når de besøker oss. Jeg tror at personalplanleggingsverktøyet vil spille en veldig viktig rolle i fremtidens detaljhandel.


- Vi er veldig fornøyd med personalplanleggingsverktøyet, det har allerede hjulpet oss med å oppnå effektiv planlegging og økt omsetning. Fra 2022 begynner vi å bruke verktøyet i alle BJØRKLUND -butikker, sier Helge.

Om IMAS Personal Planner

IMAS personalplanleggingsverktøy er utviklet for å få butikken til å fungere optimalt, hver dag, hele året. Med vår personalplanlegger planlegger du enkelt, basert på planlagt salg og butikkens tilfangstrate. Systemet samler automatisk inn data fra kundeteller og kassaapparater og utarbeider en foreslått tidsplan for salgsmålene dine.


Hvis du er interessert i IMAS Staff Planner, kan du bestille en gratis demo hos oss i dag.

Les mer om verktøyet her.


Fakta om BJØRKLUND

BJØRKLUND har mer enn 90 butikker og er den ledende ur- og gullsmedkjeden i Norge. Kjeden opererer i en kapitalintensiv håndverksindustri som krever en god og effektiv driftsorganisasjon med svært dyktige ansatte. Selskapet er en franchisekjede, men har også kjedeide butikker. Alle butikkene er organisert gjennom et hovedkontor som eies og administreres av BJØRKLUND NORGE A / S. Hovedkontoret dekker butikkenes daglige behov for drift, IT, logistikk, regnskap, driftsavdeling, markedsføring, verksted, etc. Hovedkontoret driver også en nettbutikk med hovedmålet å tiltrekke sluttkunder til de fysiske butikkene.


Om IMAS Group

IMAS gir kjøpesentre, butikker, butikkjeder, byer og offentlige aktører informasjon om antall besøkende, bevegelsesmønstre og mer avansert statistikk om kjønn, alder og lengde på oppholdet. Hos oss kan du kjøpe kundeteller eller få et abonnement med fast månedlig avgift hvor alt er inkludert slik at du enkelt kan gjøre besøksanalyser, uten bindingstid eller oppstartgebyr.

bottom of page